Matlamat Pendidikan Menurut Islam

Petikan dari Buletin Nur Muhammad Edisi 4

Kebanyakan ibu bapa menganggap bahawa sekolah ialah tempat menimba sebanyak-banyak ilmu hingga ke peringkat yang setinggi mungkin supaya masa depan anak-anak mereka terjamin. Apabila mendapat sijil dan ijazah sama ada ijazah pertama, masters atau PhD, akan mudahlah bagi anak-anak mereka itu mendapat jawatan yang tinggi dan gaji yang lumayan. Mungkin di celah-celah itu terselit juga maksud supaya ibu, ayah, anak dan keluarga seluruhnya dipandang mulia di sisi masyarakat sebagai keluarga pintar dan berpelajaran.

Itulah juga asas yang digunakan dalam masyarakat kita bagi mengurniakan anugerah, pujian dan sebagainya. Mithali atau tidak adalah berdasarkan kepada berapa ramaikah anak-anak yang berjaya dididik hingga menjadi doktor, jurutera, arkitek, akauntan, pensyarah universiti, peguam, ahli perniagaan dan sebagainya.

Dalam erti kata yang lain, anak-anak dihantar ke sekolah khusus untuk tujuan ekonomi (untuk mendapat kerja) dan bagi tujuan mendapat kemuliaan dan kehormatan di sisi masyarakat. Tidak dapat kita lihat adanya matlamat selain dari dua matlamat yang disebutkan itu.

Oleh yang demikian, samalah ibu ayah kita dengan masyarakat yang bukan Islam seperti di Amerika, United Kingdom, negara-negara Eropah, Jepun, China dan sebagainya. Ibu ayah di negara-negara tersebut juga menghantar anak-anak mereka ke sekolah kerana tujuan ekonomi dan untuk mendapat kehormatan dan kemuliaan di sisi masyarakat mereka, tidak lebih dari itu.

Sedangkan menuntut ilmu itu diwajibkan oleh Islam. Masakan Islam mewajibkan kita menuntut ilmu hanya supaya kita boleh dapat kerja, dapat gaji yang banyak dan dimuliakan di sisi masyarakat kerana ilmu kita itu. Masakan matlamat hukum Islam supaya kita mencari ilmu itu terhenti setakat hal-hal dunia yang remeh-temeh seperti itu. Kalau setakat itulah sahaja matlamatnya, apa perlunya Allah datangkan Islam kepada kita dan apa perlunya diwajibkan pula kita menuntut ilmu. Orang-orang bukan Islam pun boleh faham malah mereka lebih gigih mencari ilmu tanpa payah mereka menganut dan mengamalkan Islam.

Di peringkat negara pula, berdasarkan kepada dasar pendidikan yang diamalkan, warga pelajar dianggap tidak lebih sebagai bahan ekonomi atau buruh ekonomi (economic labour force) yang perlu diajar dan diberi kemahiran supaya mereka boleh digunakan untuk menjana ekonomi negara dalam segala bidangnya sama ada pertanian, perikanan, industri pembuatan, perdagangan, industri perkhidmatan dan lain-lain lagi. Inilah perkara pokok yang terkandung dalam dasar pendidikan negara.

Kalaupun ada dasar yang berbau atau bersifat kemanusiaan seperti agama, moral atau bina insan, itu adalah untuk menentukan pelajar tidak jadi liar atau jadi jahat supaya mereka tidak mencetuskan huru-hara dan merosakkan sistem yang ada. Ia adalah untuk mempertahan dan menyelamatkan sistem yang ada dan bukan untuk menyelamatkan pelajar itu sendiri dari kemurkaan Tuhan dan dari seksa api neraka. Istilah ‘dasar pendidikan’ yang digunakan juga tidak tepat kerana dasar tersebut kurang menekankan hal-hal pendidikan yang sepatutnya membuahkan akhlak tetapi banyak menekankan hal-hal yang bermatlamatkan ilmu semata-mata terutama ilmu dunia atau ilmu akademik.

Inilah keadaan sistem dan matlamat persekolahan yang wujud sekarang di negara kita. Tidak salahlah kalau ada pihak yang menuduh sistem ini sebagai sekular kerana ia tepat dengan takrif sekular itu sendiri. Sekular bermaksud sesuatu yang bermatlamatkan dunia semata-mata tanpa ada apa-apa kaitan langsung dengan Akhirat.

Oleh itu, sesuatu mesti dilakukan supaya sistem sekolah kita dapat disusun semula untuk menjadikannya satu sistem yang menjurus kepada Akhirat dan kepada keredhaan Tuhan dan tidak hanya untuk tujuan duniawi dan untuk mencetuskan kemajuan dan pembangunan sahaja. Dalam erti kata lain, sistem persekolahan kita mesti mampu membina suatu tamadun rohani yang akan membawa kepada kebahagiaan di dunia dan di Akhirat.

Tujuan utama pelajaran dan pendidikan dalam Islam bukan semata-mata hendak menguasai berbagai-bagai bidang ilmu tetapi ialah untuk melahirkan insan yang bertaqwa. Iaitu insan yang menjadikan Allah cinta agungnya, Akhirat matlamat hidupnya, yang melihat dunia ini semata-mata sebagai tempat untuk bercucuk tanam yang hasilnya diperolehi di Akhirat dan agar terselamat mereka dari neraka dan berjaya memasuki syurga. Iaitu insan yang sanggup dan rela berjuang dan berkorban untuk menyampaikan pelajaran serta membangunkan sahsiah manusia di tengah masyarakat agar ahli-ahli masyarakat juga menjadi insan-insan yang bertaqwa. Dalam erti kata yang lain, pendidikan itu adalah untuk melahirkan insan yang mampu mengajak dan menyeru manusia kepada kebajikan dan kebaikan serta untuk menegah dan menghindar mereka dari kejahatan dan kemungkaran (amru bil makruf wanahyun anil mungkar).

Dalam Islam, sekolah bukan semata-mata untuk melahirkan ahli ilmu yang bertauliah dengan tujuan untuk makan gaji, untuk sara hidup atau untuk kemegahan dan nama di dunia, tetapi adalah untuk melahirkan orang-orang yang bekerja untuk Tuhan. Orang-orang yang bertanggungjawab menyampaikan ajaran Allah Taala dan memperkenalkan manusia kepada Allah. Agar agama Allah diterima oleh manusia dan dapat mengatasi seluruh agama lain di atas muka bumi ini. Agar manusia seluruhnya menyembah Allah yang menciptakan mereka dan bukan tuhan-tuhan palsu yang lain atau terus menolak, menafi dan menentang Tuhan.

Ini semua adalah untuk menentukan agar seluruh kehidupan berjalan dengan penuh disiplin, bertolong bantu, bekerjasama dan mengikut syariat Allah supaya akan wujud harmoni dan kasih sayang antara manusia. Begitulah besarnya matlamat dan erti pelajaran dan pendidikan kepada manusia. Ia merupakan roh dan nadi kepada seluruh kehidupan.

Kalau sesebuah sistem pelajaran dan pendidikan itu hanya dapat melahirkan pelajar-pelajar yang cemerlang dalam pelajaran, dapat melahirkan ahli-ahli ilmu dalam pelbagai bidang dan dapat melahirkan cendekiawan-cendekiawan yang terbilang dan tidak lebih dari itu, maka sistem seperti itu telah gagal oleh Islam. Kerana ia telah melahirkan manusia yang tidak kenal Penciptanya dan yang membelakangkan syariat-Nya, yang mengutamakan hidup di dunia melebihi hidup di Akhirat, yang sombong, yang mementingkan diri dan yang gilakan nama dan glamor. Dengan adanya manusia-manusia seperti ini maka akan lahirlah budaya jatuh-menjatuhkan, fitnah-memfitnah, singgung-menyinggung, umpat-mengumpat dan kata mengata. Akan timbul pula berbagai-bagai lagi kerosakan yang lain mengikut ragam masing-masing. Akhirnya, timbullah huru-hara di dalam kehidupan dan manusia akan hilang keamanan dan keselamatan.

Selain itu, matlamat pendidikan dan pelajaran ialah untuk membolehkan manusia melaksanakan tanggungjawab dan fungsi mengikut kehendak Tuhan. Dan tidaklah manusia itu diciptakan oleh Tuhan melainkan untuk mengabdikan diri kepadaNya. Sekiranya sesebuah sistem pelajaran dan pendidikan itu tidak menghasilkan manusia yang pandai mengabdi dan memperhambakan diri kepada Allah dan sebaliknya pula hanya bertujuan untuk membina hidup di dunia, mengumpul kekayaan dan harta, ingin dipuji dan dimuliakan oleh manusia, maka ini telah tersimpang jauh dari tujuan manusia itu diciptakan. Kalau kita tidak menepati tujuan kita diciptakan oleh Tuhan, maka sudah tentu nerakalah tempat kembali yang selayaknya. Wal’iyazubillah.

Ulasan admin:
Artikel di atas adalah dasar. Iaitu meletakkan Allah sebagai satu-satunya matlamat dalam berpendidikan. Manakala Akhirat sebagai tempat kembali. Kalau kita kaji dan huraikan lagi artikel di atas, kita memang sedang berada dalam suasana sistem pendidikan yang sudah rosak. Lihat saja masyarakat hari ini, gejala yang bertimpa-timpa sedang membusuk di mana-mana. Ini diakibatkan oleh sistem pendidikan yang sudah rosaklah. Pendidikan adalah tulang belakang sesuatu bangsa. Kalau patah atau rosak tulang belakang, lumpuhlah satu badan. Seluruh sistem kehidupan yang lainnya ikut sama rosak.

Dan, kalau disuluh dengan lebih terperinci, hanya pendidikan Islam menurut Rasulullah sajalah yang akan mampu mengubat, menyembuhkan kembali seluruh penyakit yang melanda masyarakat hari ini. Rasulullah telah datang ke tengah-tengah masyarakat Arab jahiliyah ketika itu, dalam tempoh 23 tahun telah berjaya mendidik mereka hingga berjaya melahirkan para Sahabat yang mampu mengIslamkan 3/4 dunia. Bangsa Arab, oleh Rasulullah selepas itu telah dilihat sebagai satu bangsa yang kuat, membina empayar, bahkan kegemilangan tamadun Islam lahir hasil didikan Rasulullah kepada para Sahabat, yang kemudiannya disambung zaman berzaman.

Namun, selepas kejatuhan empayar Uthmaniah di Turki, Islam tidak bangkit lagi. Islam tidak lagi disanjung orang. Bahkan dihina dan diejek-ejek di mana-mana. Islam dilihat kolot dan sungguh tak bertamadun. Umat Islam pula hanya mampu berlutut di kaki sistem yang telah dirosakkan oleh musuh-musuh Islam secara keseluruhannya kerana tidak yakin dengan kesyumulan Islam itu sendiri.

Kalau kita nak lihat Islam diagungkan semula, mahu tidak mahu, kita perlukan seorang pendidik persis Rasulullah method didikannya. Melawan arus pun tak mengapalah. Asalkan menepati kehendak Allah, dan kemudiannya kita berjaya menepati kehendak sistem pendidikan Islam, melaksanakannya dan seterusnya memperjuangkannya. Semoga, hasilnya nanti seluruh sistem hidup Islam kembali diagungkan dan dimuliakan.

Ampun maaf semua.
Dari pena harumsyurga.

Advertisements

Leave a Reply Please...

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s